5+1 ok amiért érdemes naplót írni

A mese erejéről, kicsiknek és nagyoknak
2020-05-30
Önbizalom turbózó tréning
2020-06-24
Összes

5+1 ok amiért érdemes naplót írni

Szerző: Pap Csilla

 

Miért érdemes naplót írni? Bemutatok 5+1 tényt a naplóírás jótékony hatásairól, melyet tudományos vizsgálatok igazolnak. A naplóírás  egy időkapszula nekünk-magunkról. önmagunk tanulásáról. Végigkísérthetjük fejlődési ívünket és  segít feldolgozni a napi történéseket, önreflexióra hív, fejleszti az írás és fogalmazás készséget, de még verbális kommunikációnkra is jótékony hatással bír.

1. Tanulás önmagadról
2. Önfegyelmet ad
3. REND-re, rendszerességre nevel
4. Fejleszti a kreativitásodat
5. Önreflexióra késztet
6. Időkapszula (visszakereshetőség)

Drága Naplóm…! Általában így kezdjük. Sok sok évvel később vagy akár évtizedek elteltével, visszaolvasni azt, hogy akkor hogyan gondolkoztam, hogyan reagáltam le bizonyos élethelyzeteket, rendkívül érdekes és egyben szórakoztató is lehet.

A nemek között felfedezhető némi különbség: úgy tűnik, hogy a naplóírásból inkább a férfiak profitálnak. Emellett az is elmondható, hogy a kézzel írott szöveg hatásosabb a gépeltnél. A Kalifornia Egyetem oktatója, dr. Matthew Lieberman ezt azzal magyarázza, hogy a nők könnyebben fejezik ki érzelmeiket szóban, így az érzelemkifejezés, még ha írott formában történik is, kevésbé újszerű vagy felszabadító a számukra.

A Texas-i Egyetem egyik pszichológus professzora, James W. Pennebaker elgondolása szerint ez valószínűleg annak köszönhető, hogy a kifejező írás segíti a gondolatok összerendeződését, átláthatóságát.

Ehhez hasonló eredményekre jutott Adriel Boals is, a Duke Egyetem doktorandusza, aki szerint a csekélyebb problémák esetében segíthet egy olyan egyszerű tevékenység, mint egy probléma leírása; ennek hatása már 20 perc után érezhető, nem csak a fizikai vagy mentális egészség, de a kognitív tényezők tekintetében is.

Azt javaslom, írd ki magadból a napi stresszt, minden nap 10 percet szánj rá, dátumozd és írj, de ne géppel, sokkal inkább kézzel. Írhatod reggel, írhatod este,. Este summázhatod az egész nap eseményeit.

Ha inkább reggeli “író” vagy, akkor leírhatod az álmaidat és azt is, hogy aznapra milyen elvárásokkal indulsz, milyen a hangulatod, változott e a nap folyamán, ha igen, mitől változott?

Először is vegyél egy olyan füzetet, melyet naplóként szeretnél használni. Dátumozd be, írd bele a neved, azaz tedd magadévá. Rajzolhatsz, írhatsz és ragaszthatsz bele, pontosan úgy, ahogy te szeretnél.

Hogyan tovább?

  • Szabadon jegyezd be a gondolataidat
  • Készíts listát a céljaidról
  • Készíts jegyzetet a munkahelyi feladataidról
  • Határozd a küldetésed, az értékeidet és az értékrendszeredet
  • Jegyezd fel az ötleteidet

A naplóírás: emlékmegőrzés és egyben családi krónika is.

“A traumatikus, stresszes vagy érzelmi eseményekről szóló írás eredményeként javult mind a fizikai, mind a pszichológiai egészség, mind a nem klinikai, mind a klinikai populációkban. Az expresszív írási paradigma során a résztvevőket felkérjük, hogy írjanak ilyen eseményekről 15–20 percig 3–5 alkalommal. Azok, akik ezt teszik, általában lényegesen jobb fizikai és pszichológiai eredményekkel rendelkeznek, mint azok, akik semleges témákról írnak. Itt bemutatjuk az expresszív írási paradigma áttekintését, körvonalazzuk azokat a populációkat, amelyek számára hasznosnak találták, és megvitatjuk a megfigyelt egészségügyi előnyök alapjául szolgáló lehetséges mechanizmusokat. Ezenkívül azt javasoljuk, hogy az expresszív írás hogyan használható terápiás eszközként a trauma túlélõi számára és pszichiátriai körülmények között.” forrás: https://www.cambridge.org/core/journals

Segítőként azért tartom fontosnak  a napló írását, mert  a belső zűrzavar vagy káosz vagy belső konfliktus – ami egy krízis estén jellemző –  önmagában is oldja a stresszt,  beindítja a gondolatokat, kiemel a  megterhelt helyzetből és más szemszögből látunk rá. Hat az érzelmeinkre a gondolatainkra a viselkedésünkre. Hamarosan indítom NAPLÓÍRÁS tréningemet, addig is kérj bátran segítséget tőlem.